Навчально методичний комплекс „Біблійна історія та християнська етика. 1 клас

Навчально методичний комплекс „Біблійна історія та християнська етика. 1 клас”

Передмова

Запровадження курсів духовно-морального спрямування в загальноосвітніх навчальних закладає є надзвичайно актуальним. Запропонований факультативний курс „Біблійна історія та християнська етика” ознайомлює учнів із Біблією, християнськими традиціями українського народу, сприяє формуванню особистості школяра на засадах християнської моралі, плекає в юних душах основи християнських чеснот.

Підготовлений навчально-методичний комплекс „Біблійна історія та християнська етика. 1 клас” спрямований на сприяння духовно-моральному розвитку дітей і прищеплення їм любові до Бога, до ближнього, до рідного краю. Навчально-методичний комплекс складається з методичних рекомендацій до занять, робочого зошита учня та хрестоматії для читання у колі сім’ї.

Методичні рекомендації до занять є посібником для вчителя, у якому детально описаний хід кожного заняття з курсу „Біблійна історія та християнська етика. 1 клас”. Кожне заняття має відповідну структуру. До кожного заняття визначена мета його проведення. До структури заняття відносяться:

– вступна бесіда, яка підводить учнів до розуміння теми заняття;

– бесіда вчителя, у якій розгортається теоретична частина теми уроку;

– літературна хвилинка у вигляді повчального оповідання чи казки, зміст яких відповідає заявленій тематиці;

– практична робота учня з використанням робочого зошита для ілюстрування проблеми, що вивчається, і кращого засвоєння матеріалу;

– ігри для створення невимушеного середовища для засвоєння матеріалу;

– хвилинки-цікавинки, у яких подається додатковий матеріал по темі, що вивчається;

– фізкультхвилинки для активного відпочинку учнів;

– підсумок, у якому коротко підсумовується робота на занятті і даються, за необхідності, рекомендації щодо роботи з хрестоматією вдома.

Робочий зошит учня є збіркою матеріалів для практичної роботи учня на занятті. Для кожного заняття відведений окремий аркуш. Практична робота передбачає активну пізнавально-практичну діяльність учня, що реалізується у виконанні ним практичних завдань: розфарбовування малюнків, домальовування сюжетів, розв’язання проблемних завдань, шарад тощо. Можливе завершення практичної роботи вдома.

Хрестоматія для читання у колі сім’ї є збіркою оповідань, казок, легенд, розповідей та віршів, які учні прослуховували на занятті. Оскільки учні першого класу ще не вміють досить добре читати, то рекомендується матеріал хрестоматії використовувати вдома. Бажано, щоб батьки читали дітям ті розповіді, які вони прослухали на відповідному занятті.

Тематика занять навчально-методичного комплексу укладена згідно „Програми факультативного курсу для учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів „Біблійна історія та християнська етика”, Біла Церква, 2006 р.”

Навчально-методичний комплекс „Біблійна історія та християнська етика. 1 клас” може бути використаний як на факультативних заняттях, так і у якості класних виховних годин чи ранкових зустрічей-бесід.

Програма факультативного курсу для учнів 1 класу загальноосвітніх навчальних закладів

(34 години)

І. Світ, наповнений любов’ю (8 годин)

1. Я пізнаю світ. Краса навколишнього світу. Діти і природа (малювання).

2. Мудрість створеного світу. Творець. Дні творення.

3. Світ природи. Постійність та змінність Божого світу. Пори року. Спостереження за природою.

4. Людина – вінець творіння. Душа людини. Життя перших людей у раю.

5. Турбота Творця про нас.

6. Ангельський світ. Ангел-хранитель. День тезоімеництва. Традиція святкування: вітання рідних, друзів. Виготовлення листівок.

7. Плоди земні. Хліб земний та Небесний. Розповідь про мандрування зернятка. Прислів’я про хліб.

8. Світ потребує нашої любові. Бережімо красу природи.

ІІ. Моя родина ( 8 годин)

9. Наш рід. Ми –християни.

10. Мамині радощі та турботи.

11. Шануй своїх батьків.

12. Любов – основа родинної єдності.

13. Творити непомітно добро людям. Життя святого Миколая.

14. Свято в твоїй родині. Гостинність.

15. Різдво Христове. Підготовка до свята.

16. Святвечір у родині.

ІІІ. Добротолюбіє (10 годин)

17. Життя прожити – хороші справи зробити.

18. Ввічлива людина: яка вона?

19. Милосердя та співчуття.

20. Лагідність та гнів. Читання повчальних оповідань.

21. Доброзичливість і вдячність.

22. Стриманість бажань. Послух.

23. Про чесність і правдивість.

24. Скромність прикрашає людину.

25. Добрі та погані вчинки (добро і зло).

26. Дорога до правдивого життя. Малюнки до теми: “Щастя бути Людиною!“

27. Великодні свята

28. Великодні свята

IV. Мудре слово книги (6 годин)

29. Освіта. Для чого людині освіта? Я – школяр, моє місце у школі.

30. День слов’янської писемності та культури. Слов’янська азбука. Розфарбування слов’янських літер.

31. Казка – бажання чуда, радості, ствердження добра. Всепереможна сила Добра у світі казкових героїв.

32. Свято Матері (Три матері: та, що народила, Мати-Україна, Мати усіх християн).

33. Підсумковий урок “Дивуємося красою світу“ або “Все це – дари Божі“.

34. Екскурсія “Краса храму“.

Зразок конспекту заняття 

Заняття 1

Тема: Я пізнаю світ. Краса навколишнього світу. Діти і природа

Мета:  – ввести дітей у прекрасний світ Божого творіння;

– ознайомити дітей з об’єктами природи;

– прививати дітям любов до рідного краю;

– розвивати художній смак.

Хід заняття

Вступна бесіда

Давайте уявимо, що на нашій Землі нічого немає, і спробуємо зобразити її такою прекрасною, якою б ми хотіли її бачити. Ми будемо з вами відгадувати загадки і разом прикрашати нашу матінку-землю. (Діти розгортають робочі зошити і розфарбовують малюнок у процесі роботи на занятті.)

Відгадування загадок

1.    Синя шуба покрила весь світ. (Небо)

2.    Хто однаково всіх любить?

Всіх однаково голубить?

Кожний скоса тільки гляне,

А обняти не дістане? (Сонце)

3.    Буває хмаркою вона,

Пушинкою буває.

Бува як скло, крихка, тверда.

Звичайна, підкажіть, … (Вода)

Робота з розмальовками (діти зображують небо, сонце, хмарку)

А тут з’явилось деревце. Воно маленьке, але пройдуть роки, і дерево стане великим. Буде у нього стрункий стовбур, гілки утворять крону, на гілках з’являться листочки. Навесні дерево зацвіте, і згодом на місці квітів будуть плоди, а в плодах – насіння.

А якщо стовбур дерева зробити білим із чорними цятками, листочки – зеленими, цвіт – жовтими сережками? То яке дерево ми намалювали? (Берізку) А якщо ми намалюємо багато берізок, то буде цілий березовий гай.

Ви не раз бували в лісі. А чи відомо вам, яке дерево вважають наймогутнішим? (Дуб) Він буває до 40 метрів заввишки. Листки дуба розпускаються у квітні. Його плоди – коричневі. А називаються вони – … (жолуді). Ліси, у яких ростуть дуби, називаються дібровами.

Любі мої дітки! Чого ви тільки не побачите у навколишньому світі. Ось і небо, зелена травичка. Далі – річечка гомонить. А в ній рибка пірнає, виблискуючи срібною лускою на сонечку. І березовий гай, і зелена діброва, і запашні квіти.

Імітація дітьми звуків

Аж ось – комарик задзижчав – з-з-з.

Заспівав жучок – ж-ж-ж.

Повзе змія у траві – с-с-с.

Шепоче вітерець у лісі – ш-ш-ш.

Вітерець зашепотів і листочок завертів.

(Розфарбовування окремих предметів після відгадування загадок)

1.  Ось листок, та ще листок,

А під ним сидить … (Грибок)

2.  Ми дзвіночки білосніжні,

Аромат в нас ніжний-ніжний.

Хто це? Знаю, знаю я –

Лісова … (Конвалія)

3.  Що то за гість:

Ніжок має шість.

Ні бджола, ні джмелик –

Зветься він  – … (Метелик)

4.  Сама невеличка,

Має білі щічки,

Сірі лапки, чорну шапку,

Фартушок жовтенький,

Голосок тоненький.

Та ж це птичка-невеличка

Називається … (Синичка)

Продовження бесіди (із розфарбовуванням малюнка)

Трави, квіти, пташки, метелики – живі, бо вони пахнуть, співають, милують око гармонією кольорів і звуків. Виявляється, весь ліс, згори до низу, зайнятий під домівки. У повітрі – будиночок іволги. Вона високо над землею підвісила до гілля берези кошик із трави, волосся, шерстинок. У траві – будинок жайворонків, коників, комах. А у кого домівки у дуплах? (У білки, дятла, синиці, сови.) У кого під землею? (У крота, борсука, лисиці.)

Гра

А чи буває так:

Цуцики занявкали: няв-няв-няв! (Ні)

Киценьки загавкали: гав-гав-гав! (Ні)

Качечки заквакали: ква-ква-ква! (Ні)

Курочки закрякали: кря-кря-кря! (Ні)

А горобчик прилетів,

Як корова заревів: му-у-у-! (Ні)

Як почув ведмідь,

Загорлав умить: ку-ку-рі-ку! (Ні)

За К. Чуковським

 

Фізкультхвилинка (інсценізація римівки)

Раз, два – зелена трава!

Три, чотири – вийшли звірі!

П’ять, шість – пада лист!

Сім, вісім – птахи в лісі!

Дев’ять, десять – он сунички

Підвели червоні личка.

(Діти виконують фізичні вправи на розсуд учителя.)

 

Продовження бесіди

Діти, подивіться на малюнок , подумайте і скажіть, з чого з’являються:

– квітка (з насінинки);

– пташеня (з яйця);

– рибка (з ікринки);

– пшениця (із зернинки).

Назвіть вірно малюків тварин:

слон (слоненя), курка (курча), собака (цуценя), жаба (жабеня), кінь (лоша), корова (теля), миша (мишеня).

 

Літературна хвилинка

А тепер послухайте оповідання про маленьке мишеня.

Свято

Маленьке мишенятко з’явилося на світ! – дзвінко виспівували птахи, розносячи цю новину на всенький ліс. 

– Свято! Сьогодні свято! День народження Мишеняти! 

Усі в лісі радісно поспішали побачити малюка. Щороку Мишеня чекало на цей день. Йому здавалося, що свято буває тільки раз на рік, а решта днів сірі й сумні, як він сам. 

Мишеня мріяло тільки про своє свято, не помічаючи нікого й нічого довкола себе. Та незабаром усі забули про нього, і свято пішло, здавалося, назавжди.

– Мені нудно й самотньо… – бурмотіло Мишеня.

– Умій радіти! – прошепотів хтось. Мишеня озирнулося й побачило квіти, дерева, небо й сонце.

– Як гарно! – здивувався малюк. І раптом почув, як птахи дзвінко виспівують на всенький ліс:

– Сьогодні свято! День народження Зайченяти!

– Ура! Свято повернулося,  зраділо Мишеня й поспішило привітати нове народження.

Тепер, коли Мишеняті ставало часом трішечки сумно, воно згадувало почуті слова: «Умій радіти!» – і свято було завжди з ним. 

Л. Горбатенко

То що ж прошепотіли квіти, дерева, небо і сонце маленькому мишеняті? (Умій радіти.)

 

Підсумок

Тож умійте радіти, бо світ, що нас оточує, досконалий і прекрасний, неповторний і витончений.

Заняття 1

Методичні рекомендації до занять та робочий зошит учня для 1 класу можна придбати в Єпархіальному управлінні Білоцерківської єпархії (адреса: Київська обл. м. Біла Церква, вул. Гагаріна,12. тел. (0453)9-15-49)

Комментирование запрещено

  • Недавні записи

  • Календар записів

    Квітень 2024
    Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
    « Бер    
    1234567
    891011121314
    15161718192021
    22232425262728
    2930  
  • Архів записів